
Bir deneyimli oyuncu olarak öncelikle şunu sòyleyebilirim. Sete gelen yardımcı oyuncuların iki hedefi var. Birincisi ünlü oyuncu olmak biz buna sinema dilinde " Ana Cast " diyoruz.
Kimi.fiziğine güvenir kimi ise deneyimine.
Ancak yönetmenler Ana Castı Istanbul'dan temin eder İzmir ve cıvar illerde ajansların katkılarıyla günlük ve ucuz yardımcı oyuncular bulurlar.
En fazla ne olur?
Benim gibi deneyimli oyunculara Bölüm Oyunculuğu verirler. Arada yönetmen deneyimli oyunculardan birini gözüne kesilirse ona bir şans tanır ve ünlü olma oyunculuğunun önünü açar.
Eskiden böyle değildi. Ses ve Artist Dergilerinin açtığı yarışmalara üstün fiziğiyle girenler ilk ona girdi mi onunla beş ya da on film teklifi yapılır ünlü oyuncu olmaları sağlanırdı.
Melodram ve avantür filmler böyle bir sistemle uzun yıllar ayakta kaldı.
Genelde konular ya fakir kız zengin oğlan, ya da fakir genç ile zengin kız konulu ucuz ve sıradan filmler bir haftada çekilir oyuncuların eline bono verilir onlarda bunu yarı yarıya kırdırırdı ve geçimini sağlarlardı.
Günümüz dizi ve sinema çekimlerinde bunu gòremezsiniz. Ücretini ya günlük ödenir ya da ilk ayın haftasında ajanslar öderler.
Ajans dedim. Evet şimdilerde yardımcı oyuncular ve ana cast oyuncularını ajanslar yoluyla yönetmen belirler.
Eski Yeşilçam filmlerinde ise yardımcı oyuncular kahvelerde, ana cast oyuncuları ise yapım firmaları yoluyla temin edilirdi.
Tiyatroyla uğraşanlar genelde başrolde ziyade ana casta girme şansları olsa da örneğin; Yıldırım Önal, Münir Özkul,Erol Günaydın,Halit Akçatepe, Suna Pekuysal, Mürvet Sim gibi usta oyuncular ise baş karakterler gibi ücret almadıkları gibi başrol olma şansları ya hiç olmamış ya da istisna bir ya da iki projede ancak başrol olma şansını yakalamışlarfır.
Örneğin Münir Özkul, Adile Naşit, Erol Günaydın ve Yıldırım Önal gibi.
Gelelim benim neden uzun yıllar ara vermeden sonra neden dizi setlerine gitmem konusuna.
Birinci nedenim ; haftada bir yaptığım özel bir internet kanalında Sinema programım için malzeme bulmak, setteki ortamı yoklamak, ikincisi ise setteki yönetmenlerle bazı oyuncularla tanışıp iletişim kurmak tiyatroma oyuncu aktarmak.
Dizilerde olsun sinema filmlerinde olsun asıl parayı kazananlar sırasıyla yapımcı, yönetmen ve ana cast oyuncularıdıŕ.
Diğerleri ise yani teknik ekip ( Kameraman, ışıkçı, montaj ve kurgucu, kuaför, makyöz ) maaşlı ve sigortalı elemanlardır.
Yardımcı oyuncular ise günlük ucuz set işçileridir.
Sette yemek yeme de hiyerarşi sistemiyle sıraya konur.
Önce yönetmen, ana cast ve teknik ekip sonra yardımcı oyuncular.
Sette çay, nescafe ve su konur isteyen istediği kadar içer.
Yolun uzun olması nedeniyle sabah erken gidildiği için sete varıldığında ekmek arası ya da kahvaltı verilir.
Eskiye bakıldığında setlerde olmayan tuvalet ihtiyacını giderecek ve kıyafet değiştirecek karavanlar bile var şimdiki sistemde.
Bazı yardımcı oyuncular diyalogsuz trafik dediğimiz sadece ekranda defalarca gözükmeykten ziyade ücret için geldiklerini ve de evde oturmaktansa hem bedava seyahat, yemek, içmek, değisık ortamlarda bulunmanın yanı sıra para kazanmak amaçlı geldiklerini söylüyorlar. Yani ünlü olma ya da diyalog kapma gibi dertleri yok. Zaten diyalog alanın bir daha aynı projeye şansı hiç yok eğer bölüm oyuncusu değilse.


