

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Uraloğlu, Ankara-İzmir YHT Hattı’nı havadan inceledi. 2027’de tamamlanacak proje, seyahat süresini 3,5 saate düşürecek!
Türkiye’nin Prestij Projesi: Ankara-İzmir YHT Hattı
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, 8 Ağustos 2025 tarihinde Ankara-İzmir Yüksek Hızlı Tren (YHT) Hattı’nın Polatlı-Afyon kesimindeki çalışmaları havadan denetledi. Türkiye’nin en büyük demiryolu projelerinden biri olan bu hat, tamamlandığında Ankara-İzmir arasını 14 saatten 3,5 saate düşürecek. Bakan Uraloğlu, projenin sadece bir ulaşım yatırımı değil, aynı zamanda Afyonkarahisar, Uşak, Manisa ve İzmir’in kalkınma destanı olacağını vurguladı.
“Çelik Raylarla Geleceği İnşa Ediyoruz”
Bakan Uraloğlu, Sinanpaşa Şantiyesi’nde düzenlenen brifing toplantısında, projenin detaylarını paylaştı. “Türkiye’yi yüksek hızlı trenlerle donatmaya, şehirlerimizi daha da yakınlaştırmaya kararlıyız,” diyen Uraloğlu, demiryollarının bir milletin kalkınma, birlik ve kültür yolculuğunun anahtarı olduğunu belirtti. Son 23 yılda demiryollarına 64 milyar dolar yatırım yapıldığını hatırlatan Bakan, 2002’de 11 bin kilometre olan demiryolu ağının, 2025 itibarıyla 14 bin kilometreye ulaştığını ifade etti. Bu ağın 2.251 kilometresi YHT ve hızlı tren hatlarından oluşuyor.
Uraloğlu, Marmaray ve Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu gibi vizyon projelerle Türkiye’nin Asya’dan Avrupa’ya uzanan Demir İpek Yolu’nun merkezi haline geldiğini vurguladı. Çin’in Chongqing ve Chengdu şehirlerinden yola çıkan trenlerin, 98 konteynerlik yükle Halkalı İstasyonu’ndan Avrupa’ya ulaştığını örnek gösteren Bakan, “Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan’ın liderliğinde, çelik raylarla örülmüş bir geleceği inşa ediyoruz,” dedi.
Ankara-İzmir YHT: 505 Kilometrelik Kalkınma Köprüsü
Ankara-İzmir YHT Hattı, Ankara-Banaz, Banaz-Sahilli ve Salihli-İzmir kesimleriyle toplam 505 kilometre uzunluğunda. Proje, Emirdağ, Afyonkarahisar, Uşak, Alaşehir, Salihli, Manisa, Muradiye, Ayvacık, Emiralem ve Menemen’de 10 istasyonla hizmet verecek. Mevcut demiryoluyla 824 kilometre olan mesafe, proje tamamlandığında 624 kilometreye inecek. Seyahat süresi ise karayoluyla 7 saat, demiryoluyla 14 saatten 3,5 saate düşecek.

- Ankara-Afyonkarahisar: 1 saat 40 dakika
- Ankara-Uşak: 6 saat 50 dakikadan 2 saat 10 dakikaya
- Ankara-Manisa: 11 saat 45 dakikadan 2 saat 50 dakikaya
Hattın tamamlanmasıyla yılda 13,3 milyon yolcu ve 90 milyon ton yük taşınması öngörülüyor. Bu, İzmir’in limanlarını, Ege’nin sanayi bölgelerini ve tarım merkezlerini ulusal demiryolu ağına bağlayarak ticaret ve turizmde yeni bir çağ başlatacak.
Projenin İlerleme Durumu
Bakan Uraloğlu, Polatlı-Afyon kesiminde toprak işleri, viyadük, köprü ve tünel çalışmalarının hızla devam ettiğini belirtti. Bayat-1, Bayat-2 ve Köroğlu tünellerinde %75 ilerleme sağlanırken, kazı-dolgu işlerinde %90-95, köprü-viyadük işlerinde %90, altgeçitlerde %87, üstgeçitlerde %90 ve menfezlerde %92 oranında ilerleme kaydedildi. TCDD Genel Müdürlüğü’nün inşa ettiği Banaz-Eşme, Eşme-Salihli ve Salihli-Manisa kesimlerinde ise altyapı işlerinde %77 fiziksel ilerleme sağlandı.
Proje kapsamında 40,9 kilometre uzunluğunda 49 tünel, 25,5 kilometre uzunluğunda 67 viyadük, 81 köprü, 781 menfez ve 177 üstgeçit ile 244 altgeçit inşa ediliyor. Uraloğlu, elektrifikasyon ve sinyalizasyon gibi üstyapı işlerine de yakında başlanacağını duyurdu. Projenin bir bölümü 2026’da, tamamı ise 2027’de hizmete açılacak.
İzmir’in Kalkınmasına Dev Katkı
Uraloğlu, hattın tamamlanmasıyla Afyon’un termal turizmine, Uşak ve Manisa’nın tarım ve sanayi gücüne, İzmir’in liman ve turizm potansiyeline büyük bir ivme kazandırılacağını vurguladı. “Bu hat, sadece bir ulaşım projesi değil, Ege’nin kalkınma destanı olacak,” diyen Bakan, projenin Türkiye’nin küresel ticaretteki rolünü güçlendireceğini belirtti.
Diğer Demiryolu Projeleri ve Vizyon
Uraloğlu, Ankara-İzmir YHT’nin yanı sıra Karaman-Ulukışla, Halkalı-Kapıkule, Bandırma-Bursa-Yenişehir-Osmaneli, Mersin-Adana-Osmaniye-Gaziantep ve Yerköy-Kayseri gibi projelerin de devam ettiğini hatırlattı. Zengezur Koridoru kapsamında Kars-Iğdır-Aralık-Dilucu Demiryolu için 2,4 milyar avroluk finansman sağlandığını belirten Bakan, Türkiye’nin lojistik gücünü artırmaya kararlı olduklarını vurguladı.

